Ajax hield onlangs twee avonden voor haar partnerclubs uit de regio Groot Amsterdam. Het doel was het versterken van de band tussen de commerciële en de voetbaltechnische afdeling bij amateurvoetbalclubs.

Alle clubs ondervinden dat deze twee takken niet altijd op dezelfde lijn zitten en andere belangen kunnen hebben.Met het geven van concrete tips leerden de partnerclubs hoe ze daarmee om kunnen gaan. Omdat ook de sponsorpartners van Ajax aanwezig waren, konden ervaring goed worden gedeeld.

Na een gezamenlijk ontvangst in het hoofdgebouw van de Toekomst, werd iedereen uitgenodigd in het schoolgebouw. De zeventig vertegenwoordigers van zo’n 40 clubs kregen een korte introductie en kleine quiz, om het verschil in meningen duidelijk te maken, gepresenteerd.

Aan de commerciële afgevaardigden gaf Ajax Sponsoring een presentatie. De afdelingsvertegenwoordigers vertelden onder andere wat de activiteiten van Ajax op sponsorgebied zijn, maar vooral hoe de amateurclubs uit de regio Amsterdam daar op hun niveau invulling aan kunnen geven. Er werden praktische tips gegeven, zoals het voorbeeld van een kampioenssponsor, een sponsor van de aanvoerders of sponsor voor schone shirts. Hierdoor ging er bij sommige clubs zichtbaar een lampje branden.

Speeddate
Hierna was het tijd voor een speeddate-sessie. De clubs maakten kort kennis met elkaar en met de partners van Ajax. Tijdens de date discussieerden zij over hoe met sponsoring om te gaan. Na een interessante sessie was het de beurt aan de partners van Ajax om te presenteren. Vertegenwoordigers van adidas, Oad en Vrumona, het merk achter onder andere Pepsi en Gatorade in Nederland, gaven een mooi inzicht in hun huidige activiteiten.

Zo vertelde Vrumona dat zij bij alle voetbalclubs tailor-made oplossingen verzorgen en wat de trends zijn in ‘frisdrankland’. adidas presenteerde over het onderwerp adidas Teamwear, iets waar zij 0de komende jaren meer de focus op gaan leggen. Oad vertelde over de mogelijkheden omtrent het busvervoer rond voetbalwedstrijden en voetbalevenementen maar ook het huren van de Ajax-spelersbus.

Daarna was het tijd om alle opgedane kennis toe te passen in een brainstormsessie. De groep werd in drieën gedeeld, waarbij altijd één partner van Ajax per groep was ingedeeld. Zowel de clubs als de bedrijven leverde waardevolle input en kwam met concrete ideeën. Na het uitwisselen van de visitekaartjes kregen de clubs ter afsluiting een boeiende presentatie over eSports voorgeschoteld.