Ajax zet volgende stap in internationale expansie met opening kantoor in New York
Ajax heeft per heden een kantoor geopend in de Verenigde Staten. Naast het kantoor in Amsterdam dient dit kantoor in New York als plek van waaruit Ajax de activiteiten in Noord-Amerika gaat leiden. De uitbreiding is een logische en noodzakelijke stap met het oog op het stijgende aantal activiteiten in dat werelddeel.

New York
De stad New York is onlosmakelijk verbonden aan Amsterdam door de historische connectie en is de grootste stad van het land. Om deze redenen is gekozen voor deze locatie, van waaruit een speciaal aangesteld team de activiteiten gaat begeleiden. De populariteit van voetbal in de Verenigde Staten (VS) stijgt enorm en ook de aantrekkingskracht van Ajax zit in de lift. Middels een kantoor in Amerika denkt de club nóg meer fans te bereiken en de toekomst van het voetbal positief te beïnvloeden. Mede door de Amerikaanse jeugd te inspireren om haarzelf te ontwikkelen. Het doel is tevens om bedrijven en clubs in de VS te binden aan het Ajax-merk.

De uitbreiding past perfect in de plannen voor internationale expansie van de club. Ajax sloot dit jaar al partnerships met clubs in China, Japan en Australië en heeft nu een volgende stap gezet met dit kantoor.

Menno Geelen, CCO AFC Ajax: “Om structureel te kunnen meedoen met de Europese (sub)top, moeten we voor nieuwe inkomstenbronnen zorgen. Daarvoor moeten we innovatief zijn en internationaal denken. Deze stap richting New York is daar een voorbeeld van.”

Florida Cup
In januari zal de selectie van Ajax afreizen naar de VS, om daar deel te nemen aan de jubileumeditie van de Florida Cup. Tijdens dit internationale voetbalevenement wordt gespeeld tegen de Braziliaanse topclubs Sao Paulo FC en Flamengo. De wedstrijden zijn live te zien in meer dan 120 landen, waarmee miljoenen kijkers vooral in Amerika en Latijns-Amerika worden bereikt.

Edwin van der Sar, CEO AFC Ajax: “De ontwikkeling in de VS, waarbij het voetbal steeds meer aan populariteit wint, is voor ons aanleiding geweest om die markt nader te onderzoeken. Dat past in onze strategie om meer en meer buiten de eigen landsgrenzen te kijken. Ajax is een bekende naam binnen de voetbalscene aldaar en de naam van de club krijgt steeds meer naamsbekendheid. Dat gegeven was voor ons aanleiding voor een structurele aanwezigheid in die markt. In onze voorbereiding op de tweede seizoenshelft hebben we bewust voor de VS gekozen. De Florida Cup biedt ons namelijk een mooi platform in deze groeimarkt en de opening van het kantoor is hier een belangrijke voorwaarde voor. Met duels tegen Sao Paulo FC en Flamengo gaan we miljoenen fans bereiken en door structureel in de buurt te zijn kunnen we hen blijven bereiken en hopelijk enkele toekomstige voetbalsterren helpen met hun ontwikkeling.”